Surdeigsoppskrift: Heia Mats eltefrie grytebrød (konvertert fra gjær)

By
I likhet med Trines eltefrie landbrød har jeg her jobbet meg frem til en versjon som gir all herligheten man får fra surdeig sammen med et veldig godt brød fra Heia Mat. Også her har jeg holdt meg så nært til den opprinnelige oppskriften som mulig, så bare bytt ut ingredienslisten med min og følg alt annet med mindre jeg spesifikt kommenterer på noe.

Ingredienser:
  • 275g siktet hvetemel (jeg trengte litt mer med meltypen jeg brukte - om den blir for flytende er det bare å spe på litt eller holde igjen litt vann)
  • 50 gram grovmalt sammalt hvetemel
  • 100 gram finmalt rugmel
  • 1,5 teskjeer salt
  • 325g vann
  • 150g surdeig (100% hydrering)

Som i originalen hadde jeg også litt frø på toppen, og det passet veldig bra. Ellers er det sikkert godt med litt havregryn, kanskje til og med blande grynene med litt varm honning for å glasere dem litt, eller hva det ellers måtte være. Hva med å hakke opp litt solmodne tomater eller chili og blande i deigen?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen