Lahmacun - pizzaavarten med deilig lammekjøtt og spennende krydder

By


Lahmacun er en spennende pizza-avart man finner fra Tyrkia og hele veien gjennom de arabiske landene. Som andre pizzatyper fra regionen serveres den på en tynn bunn, men uten ost. Typen bunn varierer veldig fra region til region, så jeg brukte rett og slett samme oppskrift som jeg bruker på vanlig pizza. Andre lager egen fra bunn, noen bruker pita, andre bruker tortilla. Eksperimenter! Men fra dem jeg snakket med på grønnsaksbutikken min var det pita eller vanlig pizzabunn som var best.

Her er i hvert fall oppskriften jeg brukte i går. Helt enkel og uten for mye dill - rett og slett for å prøve basisen før jeg gikk videre:
  • 250g lammedeig + ca 150g karbonadedeig
  • Litt olje med høyt røykpunkt. Jeg har fått smaken på denne, men sauterer som regel i vann
  • 2ss med pepperpasta kjøpt på den lokale grønnsaksbutikken
  • 1 gul løk og 1 rød løk, finsnittet
  • 1 glass med soltørkede tomater
  • Litt cummin. 2-4ts bør være nok
  • Salt og pepper etter smak
  • Litt sitronsaft
Fremgangsmåte:
  • Sauter løken og tilsett cummin mot slutten for å steke ut smaken litt
  • Tilsett kjøttdeigen og stek på middels varme til den mister rødfargen, men ikke er gjennomstekt
  • Tilsett resten og la putre i noen få minutter før du sprer den over bunnen du valgte
  • Topp med litt pepper, gjerne litt grønnsaker og sprut på litt sitronsaft
  • Sett i ovnen og stek ferdig. Bruk gjerne pizzasten for å få mest mulig sprø bunn.
Voila! Et raskt, smakfullt og sunt måltid.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen