Reinskav v 2.0 - mager hverdagsmat!

By
Viltkjøtt er i utgangspunktet veldig magert og smakfullt kjøtt. Det er litt synd at den stort sett alltid lages i gryter med fete melkeprodukter, men logikken er vel den at mye viltkjøtt også er ganske seigt i utgangspunktet. Koking i melkeprodukter hjelper til med å bryte ned strukturer og mørne kjøttet, og frem til jeg fant ut at licitin kunne brukes til å stabilisere magre melkeprodukter var jo heller ikke det en opsjon. Her kommer i hvert fall en oppskrift jeg synes var helt fantastisk - og den var også sunn nok til at den kan nytes selv om man vil ned i vekt. Full av protein, lav i karbohydrater og nesten fri for fett. Så da er det jo bare å velge tilbehør som passer akkurat for deg. Selv liker jeg masse ris - som man kan se på det relativt dårlige bildet som ble tatt med mobilkamera og blitz. Beklager - men det var for godt til at jeg tok meg tid til å rigge opp kamera og lys. ;)

Dette må jeg bare si - husk at dette er en "gråblogg". Bildene er ikke det viktige, og det er heller ikke presentasjon eller garnityr. Maten så mye bedre ut på bordet, og smakte enda bedre enn det igjen :D

Denne oppskriften er basert på min "vanlige" viltgryte. Forskjellen går stort sett i å gjøre den noe magrere gjennom å kutte baconet og bytte ut creme fraice med mager kesam. Baconet brukes for å gi røyksmak, så da må det tilsettes. Mager kesam krever også litt spesialbehandling for å fungere når den kokes opp. Selv lagde jeg maten i Thermomix-en (TM) min, som jeg må innrømme at jeg har forelsket meg helt i - men den skal være fullt mulig å lage i vanlig gryte også. Det krever bare litt mer arbeid.

Det du trenger per 400-500g viltkjøtt er følgende (for ordens skyld - når jeg skriver ts under, så er det måleteskje):
  • 1 boks mager kesam
  • 2 medium løk, middels fint kuttet (jeg brukte Thermomix-en på hastighet 4 i ca 10 sekunder - del hver løk i fire deler først og hiv den oppi)
  • 1 ts liquid smoke (de fleste litt store kolonialforretning har dette - men er sikkert ingen krise å droppe)
  • 1 ts/1 kube buljong
  • 3-4 knuste einebær
  • 1 ts salt (kan droppes)
  • 0,5 ts pepper (kan droppes)
  • 0,5 ts timian (kan droppes)
  • 0,75 dl vann
  • 0,75 ts lecitin (dette er en variant som ikke er genmodifisert, og kan kjøpes fra iHerb - og om du ikke har bestilt derfra, så gå inn og sjekk prisene. Selv dør-til-dør-levering er billig etter norsk standard)
Fremgangsmåte:
  • Skjær opp løken og stek den blank i panne eller i TM. Ha i litt vann i stedet for olje for å steke blank uten ekstra fett. Jeg lot TM-en stå på 100C, rørehastighet med reversert retning
  • Ha oppi viltkjøttet og brun det lett
  • Knus einebær i morter og bland med resten av krydderet og lecitinet
  • Ha krydder, mager kesam og vann i en bolle og bland med stavmikser - ingen krise om du ikke gjør dette, men resultatet kan føles litt mer kornete dersom du står over stavmikserpunktet
  • Hell kesam-blandingen oppi sammen med kjøtt og løk og la det putre i 20 minutter mens du tilbereder ris, poteter eller det du måtte ønske å ha oppi. Pass på å ikke ha på lokk - i hvert fall ikke siste biten. Maten er ferdig etter å ha stått i minst 20 minutter, og så frem til den er passe tykk i konsistensen. I TM lot jeg den først gå i 20 minutter, hastighet 2 reversert på 100C med lokk på, og så Varoma, samme hastighet i 5 minutter uten lokk for å redusere den
That's it. Server. Nyt. Repeter! Jeg lagde stor nok porsjon til to dager, og det er jeg glad for - dette frister til gjentagelse! :D

P.S. Dersom du skal kjøpe lecitin, eller for den saks skyld andre produkter fra iHerb ville jeg satt umåtelig stor pris på om du benytter lenkene herfra. Jeg har med vilje valgt å ikke reklamere, og med trafikken jeg har for tiden tjener jeg rundt femtilappen i måneden med iHerb-bonusen min. Med andre ord er det ikke inntektene som driver meg, men det er alltids gøy å få litt ekstra i pakkene - og da kan jeg også eksperimentere litt mer :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen