Vaniljetopper: Den ene "ekstra" kaketypen man trenger til jul :)

By
For meg er vaniljetopper den desidert viktigste kaken til jul. De fleste andre har rett og slett for mye smak, og da er det deilig med noe som kan balansere dette og bare gi en rolig ettersmak av herlig vanilje.

Til denne lille saken hadde jeg egentlig tenkt å komme med en klar anbefaling, men det er egentlig ikke mulig. Begge hadde sine styrker og svakheter, så jeg skal ta med begge kandidatene jeg lette meg frem til og en liten oppsummering, hva jeg synes man bør jobbe litt med og dermed gi litt mulighet for folk å ta egne valg. Husk at neste lørdag er mer eller mindre siste mulighet for eksperimentering før jul! Går det bra, så har man kakene i boks. Går det skeis har man enda muligheten for retrett.

Obs 1: Bildet er, som vanlig, stjålet. Grunnen er, som vanlig, at jeg er mer interessert i smaken enn presentasjonen. Deal with it :)
Obs 2: Når det gjelder julekaker bør man ikke tulle for mye rundt. Ja, det er 20 milliarder kalorier i hver kake/kjeks, men siden julekosen ikke varer til påske skal man slå seg løs. Jeg vurderte å prøve disse med sukrin i stedet for sukker og noen litt mer fiber- og proteinrike meltyper - men kom fort tilbake til fornuften.

Uansett - kandidatene!



KandidaterDet søte liv…I believe in angels
Ingredienser185 g smør
160 g sukker
2 ss vaniljesukker
1 vaniljestang
0,5 ts hornsalt
300 g hvetemel
250 g smør eller margarin
250 g sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
ca 200 g hvetemel
ca 300 g potetmel
2 ts bakepulver
FremgangsmåtePisk sammen smør, sukker og vaniljesukker. Snitt opp vaniljestangen og skrap ut de seige, svarte frøene. Bland dette inn i smørkremen. Pisk inn hornsaltet. Kna til slutt inn hvetemelet til du får en jevn deig.

Form deigen til små kuler som legges på bakepapirdekkede stekeplater. Stek kakene midt i ovnen ved 175°C i 10-15 min. Avkjøles på platen i et par minutter før de forsiktig flyttes over på rist med en stekespade og avkjøles helt.
Smør og sukker røres lyst og luftig. Tilsett litt mel og halvpisket egg. Tilsett resten av melet, potetmelet, bakepulver og vaniljesukker. Bland godt sammen.

La gjerne deigen hvile i kjøleskapet en stund.


Trill deigen ut til små kuler som trykkes flate med gaffel(bruk gjerne litt mel på gaffelen) på en papirkledd stekeovnsplate.


Kjeksene stekes på 200 grader, midt i  ovnen til de er gyllengule, ca 10 - 12 min, avhengig av ovnen din.

Avkjøles på rist, og oppbevares i tett boks.
Min meningMed melmengden som sto her ble de alt for tette og kompakte. Dersom de hadde blitt litt mykere og smidigere hadde de vært lettere å jobbe med, og de hadde sikkert hevet seg bedre. Må forsøke med mindre mel neste gang. Vaniljesmaken var en helt klar vinner!Deigen ble utrolig fin å jobbe med. Antakelig vis på grunn av potetmelet og egget. Resultatet ble også deretter, men disse hevet så mye at de ble mye nærmere amerikanske "biscuits" enn norske småkaker/kjeks. Rett fra oppskriften ble konsistensen mye riktigere på disse, og smaken var for all del helt grei - men jeg savnet litt skikkelig vaniljesmak. Lettvinte, luftige og fine - men ikke perfekte
KildeDet søte livI believe in angels

Slik jeg ser det er det enda noe å hente fra mormor sine kaker, men...Skulle jeg servert kakene jeg laget til noen slik de kom ut av ovnen, så er det helt klart versjonen fra "I believe in angels" som hadde havnet på bordet. Oppskriften var lettere å følge (bortsett fra det med et halvpisket egg - jeg slang det bare oppi etter å ha skult litt stygt på det og uten avstraffing som pisk), men her er det nok mye juksing gamle husmødre ikke ville satt pris på. En rask fiks for å få denne skikkelig god er nok bare å tilsette to-tre teskjeer med ren vanilje.

Mitt neste steg vil være å forsøke oppskriften fra "Det søte liv" på nytt, men med mindre mel. Denne er mye nærmere slik jeg husker dem fra barndommen, så den traff meg midt i nostalgien. Den fyldige vaniljesmaken var også en helt klar vinner, for det dempet smaken av smøret.

Om ikke annet har man i det minste noe mer å gå etter! Jeg eksperimenterer videre og kommer nok med resultatene på lørdag - og i tillegg skal jeg forsøke å lage en annen liten kake jeg heller ikke har smakt på mange år, og som er "umulig" å få ta i på butikken.

Ha en fin helg!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen