Eggesoufle - en øvelse i latskap

By
Noen morgener har man bare nok å gjøre, om man ikke skal stå og slave over gryter og alt mulig. For egen del, som single, ønsker jeg gjerne varm frokost når jeg kommer ut av dusjen. For de med barn er det sikkert greit å sette i gang noe som tar vare på seg selv - og inn på banen kommer da egg og muffinjern hånd i hånd. En litt lite sannsynlig kombinasjon, men hvem bryr seg vel om det?

Man kan helt sikkert bruke vanlig ovn og muffinformer, og da får man plass til mer.

Personlig kjører jeg to alternativer - med litt brødbunn eller rene soufleer. For å få brødbunn pleier jeg å smøre litt lavkarbo brødmiks i bunnen, men det går sikkert fint med annet brød eller for den saks skyld å dyppe litt av gårsdagens brød i eggeblandingen og så presse den i bunnen av formen.

Eggene blander man sammen som om man skulle lage eggerøre eller omelett - ta noen egg, litt krydder og litt creme fraiche/melk/fløte/smør og bland sammen. I motsetning til eggerøre er det greit å ha salt i før man steker. Hell blandingen i formene, men prøv å ikke gå over 3/4 full - de stiger ganske mye! Vil du ha bacon eller skinke til? Stek ved siden av, eller strø på oppå eggeblandingen før du setter i ovnen. Her er det egentlig bare fantasien som setter en stopper.

Hvis du vil ha ferskt brød til kan du fylle noen ekstra muffinformer med brøddeig og sette inn samtidig - det gjør jeg noen ganger også :)

Med mitt muffinjern tar dette ca 12 minutter å bli ferdig - eller tiden det tar å barbere seg og dusje. Selve arbeidstiden er ca 2 minutter.

God frokost!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen